søndag den 28. juni 2015

Ærlighed i den rigtige mængde!

Ærlighed i den rigtige mængde!

Vi vil unægtelig helst høre sandheden. Eller vil vi? Vi ved sandheden kan gøre ondt og hvorfor så ikke bare leve videre uden at vide noget. Her er ikke tale om et ønske om at blive fortalt en løgn men snarer ønsket om at leve i uvidenhed. Sandheden skaber en situation hvor vi er nød til at forholde os til den og agere efter den. Måske.....
Men lige så besværlig sandheden kan være for modtageren, lige så besværlig kan den være for afsenderen. For det handler om samvittighed såvel som at skåne modtageren for ubehag.
Politikere lever med den virkelighed, hver dag og nogen vil måske hævde at det i dette tilfælde handler om at beskytte deres egen position mere end folkets bedste. Ikke desto mindre handler det om det samme. At dosere sandheden.
For den samvittighedsfulde kan sandheden desværre også gøre ondt værre, i allerbedste mening. En meget dygtig og samvittighedsfuld kollega til mig havde sort uheld. Den mail som bare ikke måtte komme ud blev sendt alligevel. Til trods for at det var blevet tydeliggjort at den ikke måtte komme ud. Kunden blev afsindig rasende. Med god grund.
Sandheden var at mailen var blevet genereret et anden sted i min kollegas navn, imens hun var på forlænget weekend. Desværre afsendt i hendes navn. Katastrofen var sket, bomben var landet.
Samvittighedsfuld som hun er, valgte hun sandheden...Forklarede hændelsesforløbet. Ikke for at vaske hænder men for at understrege at de nødvendige hensyn var taget, men en komuniksationfejl var årsagen. I stedet for at slukke branden, blev der hældt mere benzin på den bombaderede relation.
Helt utilsigtet blev virksomhedens truktur, kommunikation, procedure osv. offer for sandheden. Alt det som skulle vise at der var tale om en banal fejl, udstillede virksomheden som amatør.
Problemet var at kunden var i sine følelesers vold. Et stadie hvor forklaringerne er irrelevante eller opfattes negativt. Forklaringer høre til når kunden er klar og har genvundet tilliden til relationen. For det var her kunden blev udfordret. Tilliden til den direkte relation.
Det er så vigtigt at beskytte sin relation. Den skal selvfølgelig baseres på ærlighed. Men ærlighed er en del af relationen, ligesom venskab, business, kærlighed, fortrolighed, interesse. Relationen kan blive udfordret på ét punkt og tabes fuldstændigt. I det her tilfælde var det troværdigheden, som blev udfordret. Mailen i sig selv var irrelevant. Min kollega opdagede meget sent at det var hendes troværdighed som var problemet og ikke mailen og dens oprindelse. Det var tæt på at sætte dybe spor i relationen.
Relationen blev redet og endda styrket i sidste ende. Når vi vores relation bliver udfordret på ét eller flere punkter, skal vi tage ansvar. Hvis relationen føler sig svigtet og det i hans/hendes perspektiv ikke kan være andet end din skyld må man starte med "undskyld". Forklaringen kan komme når relationen er klar. Alt som er sket bagved er ligegyldigt, ind til videre. Det kan være 10 sec. senere. Måske en time senere, en dag, en uge. Måske aldrig. 
Min kollega følte det var frustrerende uretfærdigt at få skideballe af sin kunde. Men mailen var kommet fra hendes mailboks. Det er ikke kunden problem eller ansvar.
Dosering af sandheden kan gøre en kæmpe forskel. Jeg augmentere ikke for at lyve, dække over eller tilbageholde sandheden. Men timingen er essentiel for udfaldet af hvorvidt relationen bliver stærkere eller svagere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar