onsdag den 24. juni 2015

Talent og potential

Talent og potential betyder at du ikke har gjort det endnu!

Hvad end det er du har talent for og potentiale til at nå er disse to parametre ikke nødvendigvis nok til at man lykkes, i bestræbelserne på at nå sit mål.
En forhindring kan være muligheden for overhovedet at få mulighed for at vise at man kan og vil. Ikke mindst at man har udviklingspotentiale og talent. Jeg syntes jeg vil dele et eksempel fra min tidligere arbejdsplads. Her fik jeg for en stund mulighed for at opleve hvordan en person kan gribe chancen og skinne igennem når muligheden kommer.

Ingen opgave var for stor eller lille
for Jonny. Her sjipper han med en
gruppe piger fra 5 klasse
Jeg arbejdede som koordinator i en institution for børn og unge, hvor kommunen havde sendt en praktikant. Han skulle være hos os nogle måneder. Mit umiddelbare indtryk var at Jonny ikke var den person vi manglede i vores team. Faktisk var det svært at se hvor han skulle passe ind. Men Jonny solgte sig overbevisende. Uden at oversælge viste han os at han havde potentiale.
Fra dag 1 ville han vise os hvad han var værd. Typisk falder kadencen hos en ny medarbejder efter et stykke tid, men ikke Jonny. Til gengæld viste han et talent for autentisk nærværd og ro sammen med børnene. En slider som ikke var bange for at tage fat. Præcis det vi manglede, på et tidspunkt hvor vi havde meget at lave.
Om det altid har boet i ham eller det er kommet med tiden ved jeg ikke men talent findes nogle gange hos personer vi ikke havde forstillet os. Jonny minder mig om at øjet kan bedrage og førstegangsindtrykket ikke nødvendigvis er et retvisende og fyldestgørende billede af personen. Det kan selvfølgelig også være med negativt fortegn, men lad mig her nøjes med at fremhæve den gode historie.
Glem ikke at der muligvis findes uudnyttede ressourcer, talent og potentiale i det personale som allerede findes. Ligesom der i nyt personale kan findes muligheder, som ikke kom frem til samtalen.
Åben sindet helt og nye perspektiver vil åbne sig.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar